Het schip
In 1891 werd het schip gebouwd op de scheepswerf "E. Smit" in Hoogezand (5 km ten zuidoosten van Groningen). Het was een snelle zeetjalk, waarmee ook de Noord- en Oostzee bevaarbaar moest zijn. Na de WOII heeft het schip lange tijd stil gelegen waarna het in 1975 werd herontdekt en omgebouwd voor zeiltochten met gasten. Sindsdien is De Albertha op pad met zeilliefhebbers en heeft het vele aanpassingen ondergaan waardoor het aan alle wensen van nu voldoet.
Interieur
De salon op De Albertha is een grote, lichte ruimte welke is afgewerkt met veel hout. Hier zijn vier tafels met lange banken en houten zodat er voldoende ruimte is voor alle gasten.
Aan de linkerkant is er een opstap naar de keuken. Deze is uitgerust met alles wat je nodig hebt voor het bereiden van een lekkere maaltijd voor een grote groep. Er is een groot roestvrijstalen gasfornuis en een lang werkblad met twee verzonken wastafels en een multifunctionele waterkraan.
Er zijn twee 2-persoonshutten en vijf 4-persoonshutten. Dit zijn mooie hoge hutten met plafonds van 2.60 meter hoog. Elke hut heeft een eigen wasbak en centrale verwarming.
Zeilen op de Oostzee
De Albertha is een van de weinige zeilers met platte bodem die in de Nederlandse, Duitse Wadden en op de Baltische Zee kunnen varen. Dit komt door de uiterst solide constructie van het schip. Deze vaargebieden zorgen ervoor dat een zeiltocht met de Albertha vele mogelijkheden kent. De algemene regel is: het schip is thuis in al deze wateren en alle reizen zijn mogelijk. Op dit moment ligt de focus van de tochten in de Baltische Zee. Het vaargebied "Baltische Zee" is heel veelzijdig. Het wordt niet voor niets een van de mooiste zeilgebieden ter wereld genoemd.
Laboe is de thuishaven van het schip. Het is een leuk vakantiedorp met een interessante haven, een strand en een geweldig uitzicht op de Kieler Fjord.