Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat doen we als het hard waait?

In principe beslist de schipper wanneer het schip vanwege te veel wind in de haven moet blijven of dat er een alternatief plan wordt gemaakt. Het hangt vooral af van de grote van het schip, de wind richting en vanuit welke haven je zeilt. Het komt echter zelden voor dat er helemaal niet gevaren kan worden.

Het is ook mogelijk een chartervaart verzekering af te sluiten met daarbij een stormverzekering. Dat kan via deze link: chartervaartverzekering

Wat is inclusief de huurprijs?

Huurprijzen van de schepen zijn inclusief 6% btw, haven/brug/sluisgelden, toeristenbelasting en brandstofkosten voor maximaal 1 uur motorvaren per dag. Als je per se een bepaalde verre bestemming wilt bereiken, en de schipper moet daar de motor voor starten, rekent hij/zij daar extra brandstofkosten voor.

Hoe luxe zijn de schepen?

De charterschepen van tegenwoordig zijn van vele gemakken voorzien. Het gezellige dagverblijf met kombuis (keuken) vormt het middelpunt van het schip. Voor- en/of achterin het schip zijn de hutten met stapelbedden, een wastafel en (beperkte) opbergruimte te vinden. Op de meeste schepen zijn gemeenschappelijke moderne wc's en douches. Nagenoeg alle schepen beschikken over centrale verwarming.

De schepen kunnen onderling in geringe mate van comfort verschillen. Daarom werkt ZeilendeSchepen.nl met een kwalificatiesysteem: hoe meer sterren, hoe luxer.

Aan boord

Moeten we meehelpen bij het zeilen?

Samen met de schipper en de maat een historisch schip onder zeil brengen is één van de plezierige groepsactiviteiten aan boord. De bemanning verwacht hulp van enkele passagiers bij het hijsen en strijken van de zeilen en bij het uitvoeren van manoeuvres. In overleg met de schipper mag je vast wel even sturen als je dat leuk vindt!

Tussendoor is er genoeg tijd voor andere bezigheden of om lekker lui aan dek te zitten.

Eet de bemanning mee?

Over het algemeen eten de schipper en matroos graag een hapje mee. Aan boord worden hier vaak afspraken over gemaakt.

Zijn er handdoeken aan boord?

Er zijn standaard geen handdoeken aan boord. Zelf meenemen dus.

Je kunt wel handdoeken huren. Prijzen variëren per schip. Graag vooraf opgeven.

Wie verzorgt de eindschoonmaak?

Als je aan boord stapt, tref je een schoon schip aan. De bedoeling is dat je het ook weer schoon achterlaat. Je kunt zelf de eindschoonmaak verzorgen of deze afkopen. De kosten variëren per schip. Het bedrag kan je contant aan boord betalen. Op een aantal schepen is de eindschoonmaak inclusief of verplicht af te nemen.

Wat is er in de keuken aanwezig?

De keukens op de charterschepen zijn vrij compleet uitgerust. Je kunt er prima uitgebreide maaltijden bereiden.

Koken doe je op een professioneel fornuis. Je treft er een gebruikelijke inventaris aan: koelkast, servies, bestek, potten & pannen, een waterkoker, een koffiezetapparaat of thermoskannen met filterhouders. Filters met afwijkende maten liggen klaar voor gebruik. Wel meenemen: keukenlinnen, afwasborstel en -middel en eventueel schoonmaakmiddelen.

Sommige schepen kennen een boodschappenservice: je krijgt voor afvaart een bestellijst van een supermarkt toegestuurd. Alles wat je hebt ingevuld staat dan bij het inchecken aan boord.

Op alle schepen kun je, indien gewenst, catering bestellen. Neem contact op met ons kantoor voor meer informatie.

Is er beddengoed aan boord?

De bedden op de schepen zijn standaard uitgerust met een schoon onderlaken en een kussen met een schoon kussensloop. Je hoeft dus alleen een slaapzak of dekbed mee te nemen.

Je kunt dekbedden met overtrek huren. Prijzen variëren per schip.  Graag vooraf opgeven.

Wat neem ik mee aan persoonlijke bagage?

Op het water kun je verschillende weersomstandigheden treffen. Neem dus kleren mee voor warme en koude temperaturen. Zomers kan het 's avonds aardig afkoelen. Handig is ook regen- of zeilkleding en laarzen. Comfortabele schoenen met profielzolen zijn praktisch voor aan dek.

Tip: stop je spullen in een opvouwbare tas. Koffers kun je nauwelijks kwijt in de hutten.

Administratief

Betaling

Voor de betaling van een geboekt schip gelden volgende betalingstermijnen:
1e deel (50%): binnen 2 weken na boeking
2e deel (50%): uiterlijk 5 weken voor afvaart

Voor een individueel arrangement geldt:
100% binnen 5 dagen na boeking

IBAN:  NL23ABNA 0570 2930 22  t.a.v. Slaapschepen.nl *
BIC:     ABNANL2A

* ZeilendeSchepen.nl is een dochteronderneming van Slaapschepen.nl