Zeilendeschepen.nl is gestopt. Graag willen we alle zeilgasten bedanken voor het vertrouwen!

Voor vragen over bestaande boekingen zijn we nog bereikbaar via de e-mail (info@zeilendeschepen.nl) en telefoon (0517 20 10 23)

0517 20 10 23

Helaas, je kunt deze zeilreis niet meer boeken. Bekijk alternatieve zeilvakanties of bel (0517) 20 10 23.

Cultuur en natuur reis Spitsbergen

zaterdag 19 augustus 2023 16:00 t/m zaterdag 26 augustus 2023 9:00

Beleef de Arctische herfst

Dit is een prachtige afwisselende reis waar liefhebbers van natuur en cultuur hun hart kunnen ophalen. Na een Arctische zomer hangt de herfst in de lucht. De bergen en kustgebieden kunnen weer met sneeuw bedekt zijn en de temperaturen liggen rond de 0 tot -5 graden Celsius. De natuur begint prachtige herfstkleuren te vertonen en de overgangsperiode van 24 uur licht naar de schemering is begonnen zodat de ochtenden en avonden prachtige violette en andere pasteltinten vertonen. Het spectaculaire licht in deze tijd van het jaar maakt deze reizen ideaal voor fotografieliefhebbers. Met een beetje geluk kun je 's nachts zelfs het noorderlicht zien.

Reisinformatie

Vanwege de relatief korte afstanden biedt deze reis de mogelijkheid om zoveel mogelijk naar de bezienswaardigheden te varen, mits de weersomstandigheden het toelaten. Tijdens deze reis bezoekt het schip misschien wel de 2 meest toegankelijke en veelzijdige fjordsystemen van Spitsbergen: de Isfjord en de Bellsund. Hier zie je al het moois dat de Arctische wildernis te bieden heeft. Naast indrukwekkende gletsjers, unieke geologische bergformaties, grote vogelrotsen en een rijk dierenleven, herbergt het een schat aan cultureel erfgoed dat door het koude klimaat de afgelopen 400 jaar goed bewaard is gebleven. Deze industrieën, die op de grens liggen van wat menselijk mogelijk is, hebben hier duidelijk hun sporen nagelaten en bieden een verhalend inzicht in het verleden. Op de stranden in de fjorden zijn deze sporen van menselijk leven en activiteiten zichtbaar, waaruit blijkt hoe nauw het landschap en de mensen met elkaar verbonden waren. Het is de thuisbasis van een schat aan cultureel erfgoed dat de afgelopen 400 jaar goed bewaard is gebleven vanwege het koude klimaat. Deze industrieën, die op de grens liggen van wat menselijk mogelijk is, hebben hier duidelijk hun sporen nagelaten en bieden een verhalend inzicht in het verleden. Op de stranden in de fjorden zijn deze sporen van menselijk leven en activiteiten zichtbaar, waaruit blijkt hoe nauw het landschap en de mensen met elkaar verbonden waren. Het is de thuisbasis van een schat aan cultureel erfgoed dat de afgelopen 400 jaar goed bewaard is gebleven vanwege het koude klimaat. Deze industrieën, die op de grens liggen van wat menselijk mogelijk is, hebben hier duidelijk hun sporen nagelaten en bieden een verhalend inzicht in het verleden. Op de stranden in de fjorden zijn deze sporen van menselijk leven en activiteiten zichtbaar, waaruit blijkt hoe nauw het landschap en de mensen met elkaar verbonden waren.

Reisprogramma

Dag 1: Inscheping in Longyearbyen
Je komt aan op het kleine vliegveld van Longyearbyen, gelegen op ongeveer 15 minuten rijden van het centrum van het stadje. Longyearbyen is de grootste bewoonde nederzetting in Spitsbergen en 's werelds meest noordelijke bewoonde stad met meer dan 1000 inwoners. Als je in de gelegenheid bent, is een bezoek aan het Spitsbergenmuseum een absolute aanrader. Hier kun je je verdiepen in de geschiedenis van het eiland, de kolenmijnindustrie, de rijkdom aan unieke pooldiersoorten, wetenschappelijke ontwikkelingen en de vele poolexpedities. Na het museumbezoek kun je een wandeling maken naar het voormalige mijnstadje waar je verschillende winkels vindt met een collectie unieke Arctische producten en souvenirs. De Svalbard Global Seed Vault, die de wereldwijde verscheidenheid aan landbouwgewassen bewaart, bevindt zich ook vlakbij.

De Reade Swan wacht je op bij de zogenaamde 'drijvende pier' waar je vanaf 16 uur kunt inschepen. Na een welkom van de kapitein worden de landvasten uitgeworpen en krijg je een uitgebreide veiligheidsbriefing van de bemanning. Aansluitend geniet je aan boord van een eerste heerlijk 3-gangen diner, terwijl het schip koers zet richting de baai van Trygghamna, waar het voor anker gaat voor de nacht.De naam Trygghamna komt van de oorspronkelijke Nederlandse naam 'veilige haven', vanwege de beschutte en veilige ankermogelijkheden

Dag 2: Bezoek aan zeevogelklif Alkhornet
Na een gezond ontbijt bereidt iedereen zich voor op de eerste zodiac-landing in Trygghamna, waar de overblijfselen te zien zijn van een 17e-eeuws Engels walvisstation en een 18e-eeuws jachtstation van de Pomor (Russische jagers).
Vanaf hier kun je wandelen naar de 428 meter hoge Alkhornet-klif, waar zo'n 10.000 paar verschillende zeevogels broeden. De kliffen zijn samengesteld uit carbonaatgesteente, dat meer dan een miljard jaar oud is. De toendra op de bodem van de klif ontvangt voedingsstoffen van de zeevogels en biedt weiden voor rendieren, broedplaatsen voor ganzen en onderdak voor poolvossen. Deze locatie is dan ook zeer geschikt om zowel deze dieren als ijsberen te spotten.
Kort voor de lunch wordt iedereen weer veilig aan boord gebracht waar iedereen kan opwarmen onder het genot van een warme lunch. Ondertussen zet de bemanning, afhankelijk van de weersomstandigheden, koers naar het zuiden richting Bellsund. In de nacht gaat het schip voor anker bij het eiland Akseløya.

Dag 3: AkselØya-landing - Fridjofbreen-gletsjer
In de ochtend is een landing op AkselØya, een lang en smal eiland in de monding van de Bellsund, dat het grootste deel van de Van Mijenfjord blokkeert. Dit eiland is vernoemd naar de zeilschoener die de Finse ontdekkingsreiziger Adolf Erik Nordenskiold charterde voor zijn expeditie in 1864 naar Spitsbergen. Hier kun je zien dat de oude tradities van de pelsjacht bewaard zijn gebleven. Vervolgens gaat het naar de speleologie-gletsjer Fridtjofbreen die wordt omgeven door schilderachtige bergen. Let goed op voor beluga's die hier de afgelopen jaren vaak zijn gespot! 's Avonds zoekt de kapitein een ankerplaats voor de nacht bij Midterhuken.

Dag 4: Overblijfselen van de Beluga-jacht
Vanaf Midterhuken is er een fantastisch uitzicht op de jongste bergkam (65 miljoen jaar oud) van Spitsbergen. Op de kliffen huizen luidruchtige kolonies zeekoeten, drieteenmeeuwen, kleine alken en Noorse stormvogels. De uitwerpselen van deze vogels leveren rijke voedingsstoffen die de omringende toendra opmerkelijk groen en vruchtbaar maken. Deze toendra vormt op zijn beurt een goede broedplaats voor poolvossen en kuddes rendieren. Zelfs ijsberen worden hier regelmatig gespot op zoek naar voedsel. Na de ochtendwandeling vaart het schip verder naar de baai van Fleur de Lyshamna, waar iedereen wordt afgezet bij 3 oude roeiboten die ooit toebehoorden aan de Noorse beluga-jager Ingvald Svendsen. Van daaruit gaat de wandeling naar Kvitfiskstranda (witte walvisstrand) waar een hut staat genaamd Bamsebu, een walvisstation gebouwd door dezelfde Svendsen. Op deze locatie vond in de 19e eeuw een massamoord op walvissen plaats en de botten van de dieren zijn nog steeds te zien op het strand als herinnering aan het grimmige verleden. Gelukkig worden ze, ondanks de massale jacht op beluga's in het verleden, nu weer regelmatig gespot in de fjorden!

Dag 5: Geschiedenis in de Recherchefjord
Vandaag is een landing is in de Bellsund bij de Recherchefjord. De hoge concentratie aan historische bezienswaardigheden in deze fjord zijn het bewijs van het feit dat de rijke landschappen en het overvloedige dierenleven veel jagers en andere beroepen hebben aangetrokken. Tijdens de 17e en 18e eeuw herbergde het een van de grootste walvisvloot in Svalbard en in het begin van de 20e eeuw werd er een kolenmijn ontwikkeld. Overblijfselen uit deze periodes zijn hier op meerdere locaties te zien. Na de landing vaart het schip terug naar het noorden, terug naar de Isfjord. Afhankelijk van de beschikbaarheid van een ligplaats in de haven van Barentsburg, gaat de koers richting de Russische mijnbouwnederzetting.

Dag 6: Spookstad in Sovjetstijl: Barentsburg
In de ochtend wordt een bezoek gebracht aan het stadje genoemd naar Willem Barentsz. De naam Barentsburg werd in 1924 door de Nederlandse Spitsbergen Company gegeven aan de toenmalige Nederlandse mijnbouwnederzetting. In 1926 werd het overgenomen door de Russen, waarna het uitgroeide tot een mijnwerkersstadje met meer dan 1000 inwoners. Vandaag zijn er nog zo'n 400 mensen van voornamelijk Russische of Oekraïense afkomst. Omdat de mijn lange tijd niet rendabel is geweest, is de focus steeds meer komen te liggen op het toerisme. Vanaf het dok waar het schip ligt afgemeerd, zul je eerst zo'n 140 houten treden moeten beklimmen. In de hoofdstraat zie je dat de Sovjetperiode zijn sporen heeft nagelaten. Midden in de stad staat een levensgrote buste van Lenin, billboards met foto's van arbeiders en modernistische Sovjetgebouwen. Verder vind je er 's werelds meest noordelijk gelegen brouwerij en het Pomor museum. Als iedereen weer aan boord is, gaat de reis verder naar Borebukta. De kapitein probeert zo dicht mogelijk bij het noordwestelijke uiteinde te komen om de steile gletsjerfront van de Borebreen te bekijken. Daarna vaart hij verder naar de westkant van de baai, vlakbij de Nansenbreen, waar het schip voor anker gaat voor de nacht.

Dag 7: Zeilen richting Longyearbyen
In de ochtend organiseert de bemanning een laatste landing op Kaap Bohemanflya. Hier vind je een stukje Nederlandse geschiedenis in de vorm van de voormalige Nederlandse mijn in Rijpsburg. Het werd in 1920 door de Nederlanders uitgebreid met hutten voor de mijnbouw. Omdat de kustwateren hier erg ondiep zijn, kwamen de Nederlanders erachter dat het vervoeren van kolen hier erg moeilijk was. In 1921 werd daarom besloten de activiteiten over te hevelen naar Barentsburg. Vervolgens gaat de reis verder naar de thuishaven Longyearbyen. 

Dag 8: Laatste dag
Het avontuur door het Arctische landschap van Spitsbergen zit er helaas op. Na een stevig ontbijt wordt iedereen vriendelijk verzocht om 09:00 uur van boord te gaan. De bemanning hoopt dat ze de verscheidenheid en schoonheid van Spitsbergen hebben kunnen laten zien en dat iedereen heeft genoten van een onvergetelijke ervaring aan boord van de Noorderlicht.

LET OP: Alle reisroutes zijn uitsluitend bedoeld als richtlijn. Programma's kunnen variëren afhankelijk van ijs, weer en natuuromstandigheden. Aanlandingen zijn onderhevig aan de beschikbaarheid van de locatie, toestemmingen en milieukwesties volgens de AECO-voorschriften. Officiële vaarplannen en landingsslots worden voor aanvang van het seizoen bij AECO gepland, maar de expeditieleider bepaalt het definitieve plan. Flexibiliteit staat voorop bij expeditiecruises

Prijzen

  • Bed op gedeelde kamer € 2750,-
  • Privé 1-persoonskamer € 4399,-
  • Eventuele toeslagen worden na de aanvraag toegevoegd

Prijs is inclusief

  • Ontbijt lunch en diner
  • Koffie thee
  • Bedlinnen & handdoek
  • Bemanning: 5 nautische bemanning en 2 gidsen
  • Havengelden
  • Brandstof

Prijs is exclusief

  • Vluchten naar Longyearbyen
  • Drankjes aan boord
  • Reis- & annuleringsverzekering
  • Fooi/fooien voor het personeel aan boord

Voedsel-allergieën en dieetwensen
Indien je dieetwensen of allergieën hebt kun je dit het beste overleggen voor het boeken. Vaak is het geen probleem maar soms zal ook van de gasten enige medewerking worden verwacht als er speciale producten moeten worden aangekocht, die zullen dan bijvoorbeeld door de gasten zelf moeten worden meegenomen.

Je zeilt met de Reade Swan

Meer over de Reade Swan